Een auto die met een liter diesel maar liefst 111 kilometer rijdt. Volkswagen kreeg het voor elkaar, zo bleek van de week tijdens een autoshow in Qatar waar de lichtste auto ooit werd gepresenteerd.
Met name het gewicht is doorslaggevende voor een uiterst zuinig brandstofgebruik. Daarvoor worden carrosserie(delen) gemaakt van met koolstof versterkte kunststof dat ongeveer 50 procent lichter is dan staal en 30 procent lichter dan aluminium.
Meerdere autofabrikanten gaan kunststofvezels, zogeheten CFRP, gebruiken om het materiaal- en daarmee het brandstofgebruik te verminderen. De Duitse autoproducent Daimler richt daarvoor samen met wereldwijd de grootste producent van kunststofvezels, het Japanse Toray, een joint venture op die kunststofonderdelen gaat produceren. Een Mercedes zou daarmee 10 procent lichter kunnen worden. Branchegenoot BMW heeft al een samenwerking met de Amerikaanse carbonproducent SGL.
Lees ook:Nieuw composiet Ten Cate versnelt productie auto’s
Lees ook:Mitsubishi werkt aan duurzaam auto-interieur
Lees ook:Nieuw materiaal verslaat staal op alle fronten
Lees ook:Prins Maurits lauwert prijswinnaar eCar
Lees ook:Productie elektrische BMW i3 innovatief en daardoor milieuverantwoord (video)