Industriële marketing basis voor concurrerentiekracht

Een aantrekkende economie met als voordeel dat voor veel bedrijven de orderportefeuille zich weer vult, heeft ook een keerzijde. Als gevolg van de aantrekkende vraag nemen de prijzen van grondstoffen toe waardoor de kostendruk groter wordt.

Om zich daartegen te weren zouden de doorgaans productgerichte industriële ondernemingen in kaart moeten brengen hoe ze (nog) concurrerender kunnen zijn.

Welke keuzes een bedrijf maakt is belangrijk. Marketing is daarbij essentieel om tot een onderbouwd antwoord te komen, stelt industrieel marketeer Jos Fleischeuer die technische bedrijven adviseert en begeleidt bij het invoeren van marketingtrajecten.

Marketing is daarbij geen doel op zich, benadrukt hij. ‘Maar helpt bedrijven om uiteindelijke tot betere resultaten te komen. Niet alleen om onderscheidend te zijn op de belangrijkste markten waardoor bedrijven concurrerender kunnen zijn. Maar ook om betere commerciële beslissingen te kunnen nemen, voor een sterkere klantfocus, uitbreiding van het klantenbestand en het in rekening kunnen brengen van betere prijzen.

NIMA B

Bedrijven die daar wat in zien kunnen sinds kort zonder risico de opleiding NIMA B voor industriële bedrijven volgen. Onder het motto ‘no cure no pay’ betalen deelnemers pas als ze het felbegeerde papiertje op zak hebben.

Behalve dat de opleiding deelnemers klaarstoomt voor het theoretische NIMA B-examen, maken ze ook een marketingplan waarbij ze persoonlijk door Fleischeuer worden begeleid die procesinhoudelijk kennis heeft en gericht kan adviseren over de keuzes die een bedrijf kan maken. ‘Een pluspunt daarvan is dat bedrijven tijdens de opleiding werken aan een maatwerk marketingplan dat direct in de praktijk gebruikt kan worden. Daarmee vertaalt de opleiding zich direct naar gerichte bedrijfsresultaten.’

Waar bent u werkzaam?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Lees ook:Nieuwe marketingopleiding aan TSM Business School versterkt concurrentiepositie industrie
Lees ook:Geen social media is voor industriële bedrijven ook een bewuste keuze
Lees ook:Duurzame fabriek van de toekomst
Lees ook:Praktisch seminar helpt industrie op weg met social media
Lees ook:T&U Congres van Nevat stelt flexibiliteit centraal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.