Technische bedrijven staan niet vooraan in de rij om met social media aan de slag te gaa. ‘Te druk, te veel werk en te weinig effect’, is en veelgehoorde reden waarom het Twitteraccount wel wordt aangemaakt, maar verder onbenut blijft. En dat terwijl social media een positieve bijdrage aan de omzet kan leveren.
Bijvoorbeeld als social media wordt ingezet bij inkoopprocessen van klanten en prospects. Bedrijven kunnen in beeld komen als zij weten hoe een prospect of klant bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter gebruiken bij hun leveranciersselectie en inkoop van producten en diensten.
Die informatie is relatief makkelijker te achterhalen door in commerciële gesprekken te vragen hoe bedrijven social media bij hun inkoopproces inzetten. Dit biedt inzicht in hun behoeften zodat de inzet van sociale media optimaal op de wensen van de afnemer afgestemd kan worden. Bovendien geeft het een beter inzicht in welke situaties sociale media effectiever zijn dan de traditionele vormen van marketingcommunicatie.
Lees ook:Industrie vergroot omzet met social media: tips
Lees ook:Geen social media is voor industriële bedrijven ook een bewuste keuze
Lees ook:iPhone app Wolf Klimaattechniek fungeert als digitale showroom
Lees ook:Sociale media voor industrie onbekend terrein
Lees ook:Praktisch seminar helpt industrie op weg met social media