Geen social media is voor industriële bedrijven ook een bewuste keuze

Wel of geen social media? Bedrijven in de industrie en techniek stellen zichzelf regelmatig die vraag. Al dan niet ingegeven door de opmars van social media-platforms als Twitter, Linked en YouTube in technisch georiënteerde omgevingen.

‘Bedrijven moeten zich niet gek laten maken’, zegt industrial marketeer Jos Fleischeuer in een interview met IndustrialSocialMedia. ‘Laat anderen maar vinden dat je zonder de inzet van social media de boot mist.’

Hij stelt dat bedrijven daarin hun eigen keuzes moeten maken. ‘Ik adviseer wel na te denken hoe de inzet van social media kan bijdragen aan het realiseren van de bedrijfs- en marketingdoelen. Bedrijven die dat niet doen, kunnen business laat liggen. De concurrent kan dan wel heel makkelijk instappen.’

IndustrialSocialMedia

Fleischeuer stond aan de wieg van IndustrialSocialMedia, een relatief jong initiatief dat zich specifiek richt op social media voor bedrijven in de industrie, techniek, technologie en (high)tech. ‘We willen bedrijven helpen meer inzicht te krijgen in de kansen en mogelijkheden die social media hen biedt. Speciaal daarvoor hebben we de IndustrialSocialMedia Scan ontwikkeld’, vertelt hij.

‘Behalve dat bedrijven daardoor helder krijgen hoe ze social mediaal gebruiken, geven de uitkomsten daarvan ook aan hoe ondernemingen in de toekomst social media gericht kunnen inzetten om hun marketingdoelstellingen te realiseren.’

Kennis delen

Kennisuitwisseling tussen vakgenoten uit de industrie en techniek is een speerpunt van IndustrialSocialMedia, vertelt de initiatiefnemer. ‘Dat gebeurt onder meer via bijeenkomsten, workshops, trainingen en kennissessies. Ook IndustrialContent is een belangrijke pijler onder het dienstenpakket van IndustrialSocialMedia, wordt uit een opmerking van Fleischeuer duidelijk.

‘Bedrijven in de industrie en techniek zijn in hun communicatie erg bedrijfs- en productgericht. Bij social media werkt dat niet meer. Daar gaat het nu eenmaal eerst om kennis delen, dan het leggen van contact en pas als laatste laten zien wat je kunt: de promotie. Contentmanagement moet daarom sterk focussen op kennis. Daarbij gaat het alleen om de expertise die een bedrijf in huis heeft, maar ook meer algemene kennis van sectoren, wet- en regelgeving, etc.’

Content creëren

Hoewel technische bedrijven zich daar inmiddels wel van bewust zijn en weten dat daarvoor een andere mindset nodig is, hebben ze moeite om geschikte content te creëren, weet hij. ‘IndustrialSocialMedia helpt ze om kennis en technische expertise zo te verwoorden dat er voor – potentiële – klanten en relaties voordeel in zit’, blijkt uit zijn toelichting.

‘Technische competenties worden zo vertaald dat het leidt tot content die interessant is, zonder directe link naar eigen producten en diensten. Dat vergrooot de kans dat andere jouw informatie verder verspreiden, bijvoorbeeld via een link op LinkedIn of een ReTweet op Twitter. Indirect is dat promotie en juist dat is de essentie van social media.’

Draagt sociale media bij aan uw bedrijfsdoelstellingen?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Lees ook:Praktisch seminar helpt industrie op weg met social media
Lees ook:NajaarsEvent #IndustrialSocialMedia bij Technische Unie: ‘Leer van de industrial winners’
Lees ook:Industrie strijdt om 1e IndustrialSocialMedia Award
Lees ook:Industrie voedingsbodem voor social media
Lees ook:Social media veranderen investeringbeslissing machines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.