Social media veranderen investeringbeslissing machines

Social media veranderen het landschap voor machinefabrikanten. Door de opkomst van platforms als Twitter, LinkedIn en FaceBook, bepalen niet langer alleen de beslissers over een investering. Ook eindgebruikers, zoals machine-operators krijgen door social media een stem in het kapittel.

Daar waar in de industrie en techniek doorgaans vooral Twitter en LinkedIn worden ingezet om de beoogde doelgroepen te bereiken, blijkt in de machine-industrie daarvoor ook FaceBook te worden ingezet.

Dit bericht het in verspanen gespecialiseerde magazine Made in Europe op basis van een interview met Stefan Weich die vorm geeft aan het social mediabeleid van de Duitse CNC-beurs, de EMO 2011 in Hannover.

IndustrialSocialMedia

Traditionele aankoopprocessen veranderen de komende jaren als gevolg van de rol die social media, zegt Jos Fleischeuer, die aan de wieg stond van IndustrialSocialMedia.

‘Decision making units (DMU’s) hebben bij investeringsbeslissingen niet meer het alleenrecht. Juist omdat social media bij uitstek geschikt zijn om technische kennis te delen, wordt het voor leveranciers, en dus ook voor machinefabrikanten, interessant om social mediaplatforms gericht in te zetten.’

Volgens Fleischeuer niet alleen om de van oudsher bekende beslissers, waaronder directie, managers en inkopers, te bereiken. ‘Maar ook om hun verkooppijlen te richten op alle andere groepen die nu via social media kennis delen. Daardoor verandert hun rol; van gebruikers worden ze beïnvloeders.’

Hij raadt bedrijven aan zich hiervan bewust te zijn en na te denken over de nieuwe mogelijkheden die dit biedt voor hun marketing en sales. Door de inzet van social media kunnen relatief makkelijk nieuwe doelgroepen worden bereikt die zonder al te grote inspanning een positieve bijdragen kunnen leveren aan het verkoopproces bij potentiële afnemers. Bedrijven die dat niet benutten, laten kansen liggen.’

Machinepark

Hoewel social media in de industrie nog in de kinderschoenen staat, is de invloed die er van uitgaat groter dan die nu door menigeen wordt toegedicht. Bedrijven die zich er van bewust zijn dat een machine-operator in de toekomst meebeslist over de aankoop van een CNC-bewerkingscentrum zien dit als een kans. Als een mogelijkheid om eindbeslissers te beïnvloeden. Ze maken de eindgebruiker als ambassadeur van hun bedrijf, product of merk.

Een groeiende groep industriele bedrijven ontdekt dat de inzet van QR-codes het effect van social media kan versterken. ‘De kracht van social media is om kennis te delen, ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Als er een medium is om snel informatie te verspreiden, dan is het de QR-code wel’, zegt Peter de Smedt van CloudDog, gespecialiseerd in social media en QR-codes.

QR-code

Een QR-code biedt meerdere voordelen, legt De Smedt uit. ‘Behalve dat het vierkantje de missing link is tussen offline en online communicatie-uitingen, kan daarmee ook bedrijfs- en productinformatie snel worden verspreid.’ Een pluspunt vindt hij ook dat een QR-code overal kan worden toegepast. ‘Op dozen, handleidingen, onder email, op een technische brochure, op een machine, in een werkplaats, op visitekaartjes, noem maar op.’

Bovendien, zegt De Smedt. ‘leidt de QR-code als een agent op een druk kruispunt bezoekers gericht naar de verschillende social mediaplatforms. Denk daarbij aan een QR-code die doorlinkt naar een zakelijke FaceBook-pagina, een Tweet, een video over een product, de specificaties van een machinepark of een discussie op LinkedIn over een specifiek technisch thema.’

Mobiele website

De crux van de QR-code is natuurlijk wel dat het vierkantje moet worden gescand, beaamt De Smedt, die als enige in Nederland gekleurde QR-codes en de bijbehorende mobiele websites maakt. Maar hoe verleid je mensen daartoe, is de vraag die een bedrijf stelde tijdens de beurs Elektrotechniek in de Jaarbeurs. ‘We hebben voor onze beursstand meerdere QR-codes laten maken, maar zien dat veel mensen ze niet scannen.’

De Smedt weet als doorgewinterde ontwerper van QR-codes wel hoe dat komt. ‘Ze vallen niet altijd voldoende op. Daarom maak ik ze ook in kleur. Een bedrijf valt daarmee op, laat zien dat de focus ligt op innovativiteit. Dat benadrukt de meerwaarde, het onderscheidend vermogen van een bedrijf. Juist daarin zit de kracht van een gekleurde QR-code.’

Draagt sociale media bij aan uw bedrijfsdoelstellingen?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

 

Lees ook:Praktisch seminar helpt industrie op weg met social media
Lees ook:Geen social media is voor industriële bedrijven ook een bewuste keuze
Lees ook:Industrie voedingsbodem voor social media
Lees ook:NajaarsEvent #IndustrialSocialMedia bij Technische Unie: ‘Leer van de industrial winners’
Lees ook:Social media extra inkoopkanaal voor industrie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.