Spoorvervoer naar China sneller dan per schip

Goederen per spoor naar China vervoeren? Ver weg, was de eerste reactie van de redactie van het IndustrieBlog. Reden waarom het vervoer ook nog wel eens lang zou kunnen duren, zo veronderstelden wij.

Naast de deur is China zeker niet. Om de Chinese metropool Chongging te bereiken moet er een afstand van 10.000 kilometer worden overbrugd die voert vanaf de Antwerpse haven via Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland en Mongolië.

Maar toch gaat het sneller dan per schip dat er 40 dagen over doet, de trein heeft er maar 35 dagen voor nodig. Als meer bedrijven de spoorverbinding gaan gebruiken kan dat in de toekomst zelfs in 22 dagen. Op korte termijn kunnen er nog vier tot vijf dagen van het vervoer per spoor af, verwacht het Havenbedrijf Antwerpen dat aan de wieg van de verbinding naar China stond. Er loopt een grootschalig project om de douaneafhandelingen aan de verschillende grenzen efficiënter te maken en onnodige controles en vertragingen te vermijden.

China

Chongging ligt 1.500 kilometer ten Westen van Sjanghai en is met 32 miljoen inwoners de grootste stadsprovincie ter wereld. De metropool staat bekend om de auto- en motorindustrie, de chemie- en farmasector, elektronica en IT. Het Zwitserse Hupac gaan de spoorverbinding exploiteren. BASF, dat een MDI-fabriek (grondstof voor de productie van polyurethaan), in Chongging bouwt zou een van de eerste klanten kunnen worden.

De Belgische douane start in oktober een proefproject, naar verwachting duurt het dan nog een paar jaar voordat alle douaneautoriteiten hun elektronica op elkaar hebben afgestemd en de Green Train Lane tussen China en Europa daadwerkelijk een feit is.

Alhoewel het transport tussen China en Europa tegen 2030 zal verdubbelen tot 22 miljoen teu (20 voetcontainers), wordt daarvan maar één procent per trein vervoerd. Het feit dat het transport per spoor duurder is dan zeevervoer zal daar mede debet aan zijn.

Het is nog niet bekend of er ook aansluiting met de Rotterdamse haven komt.

Beeld: Het Zwiterse Hupac gaat de spoorverbinding naar China exploiteren (op de foto goederentransport in Zwitserland).

Lees ook:1e trein op Tweede Maasvlakte (video)
Lees ook:Gilette gaat met de trein
Lees ook:Proef van Samsung en Fuji Film vermindert wegvervoer
Lees ook:Chinese opmars in Rotterdamse haven
Lees ook:Na Heineken gaat ook Mercedes het water op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.