Herman Poos gelooft in open innovatie (interview)

Samen met de klant en leveranciers nieuwe producten ontwikkelen en via sociale media, zoals Twitter, projectinformatie delen. Volgens Syntensinnovator Herman Poos is dat innovatie ‘avant la lettre’.

Het gros van de bedrijven volgt die weg nog niet, weet hij inmiddels uit de praktijk. ‘Ondernemers zijn bij vernieuwing vaak geneigd de kaarten tegen de borst te houden. Gesloten innovatie noemen we dat. Het bedrijf houdt alle informatie voor zichzelf waardoor het proces moeizaam verloopt. Logisch, er is geen input van buiten af.’

Daarmee zitten bedrijven voortgang in de weg, vindt Poos. Bedrijven die informatie delen zijn vele malen succesvoller dan de groep die dat niet doen. En door de opkomst van sociale media wordt dat alleen maar gemakkelijker. Bedrijven kunnen daarvan juist profiteren.’

Sociale Media

Hij noemt als voorbeeld Jansen & Heuning die de Procesinnovatie Prijs won met een systeem om big bags geautomatiseerd te handlen. ‘De robot die daarvoor wordt ingezet, werd ontwikkeld in een open proces van cocreatie met zowel de klant als de leveranciers. Projectinformatie werd zo veel mogelijk via internet en sociale media gedeeld.’

Poos ziet het als voorbeeld van een slimme manier van werken. ‘Niet de techniek achter een vinding, maar de eindmarkt en de wens van de klant staat daarbij centraal. Betrokken partijen leveren daar vanuit hun specifieke expertise een bijdrage aan.’

Daarbij hoeft het volgens hem niet altijd om hele grote innovaties te gaan. ‘Er zijn ook bedrijven die met relatief kleine verandering een relatief groot resultaat boeken. Ook met kleine slimme dingen kun je als ondernemer voordeel behalen.’

Het gaat er volgens hem om dat bedrijven voor meer toegevoegde waarde moeten zorgen. ‘Anders komen ze te snel in een concurrerende markt terecht.’

Rendement innovatie

Poos merkt in de praktijk dat er nog steeds veel bedrijven alleen met de waan van de dag bezig zijn. ‘Ze richten zich niet op klanten die verhoudingsgewijs een grote bijdrage aan de omzet leveren, maar focussen juist op de groep die te weinig oplevert. Van die afnemers zouden ze afscheid moeten nemen. Blik op vooruit, op vernieuwing, kan daar een eerste stap toe zijn.’

Poos is stellig in zijn mening dat bedrijven wel moeten. ‘Het aloude adagio geldt nog steeds: stilstand is achteruitgang. En op termijn levert het ze ook meer op; meer evenwicht in de klantportfolio, winstgroei, een hoger rendement of  een groter marktaandeel. Onbegrijpelijk dat er nog steeds bedrijven zijn die de meerwaarde van innovatie niet inzien.’

Hebt u Japan al geholpen?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Lees ook:Social media extra inkoopkanaal voor industrie
Lees ook:Sociale media voor industrie onbekend terrein
Lees ook:Topgebieden Verhagen ondermijnen effect innovatie
Lees ook:Jan Kamminga: ‘Innovatie cruciaal’
Lees ook:Kaaijk Metaalbewerking haalt via social media orders binnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.